Home » Algemeen » Tips voor fotografie van metamorfoses

Tips voor fotografie van metamorfoses

De haarwereld is voor zowel kappers als klanten een wereld van plaatjes. Toen er nog geen internet was, kwam haarinspiratie vaak uit magazines, maar met internet is alles online op te zoeken en de komst van sociale media heeft de boel helemaal op zijn kop gezet. Steeds vaker laten klanten zich inspireren door een specifiek kapsel op Instagram of Facebook en komen met een afbeelding vanuit social media bij de salon.

Doordat klanten zich op deze manier laten inspireren biedt dat ook kansen voor kapsalons. Zij gebruiken dit gegeven op hun beurt om de klant te inspireren en gebruiken social media als podium om hun werk te etaleren. Trends ontstaan niet meer vanuit magazines maar direct in de salon. Olaplex Nederland wil graag een social media podium bieden aan de mooie creaties die de bij ons aangesloten kappers maken, met behulp van Olaplex. We krijgen veel materiaal binnen en proberen zo gevarieerd mogelijk de metamorfoses te plaatsen op onze Instagram en Facebook account. Omdat de kwaliteit van het aangeleverde materiaal niet alleen afhangt van jullie vaktechnische vaardigheden maar ook van de kwaliteit van het beeldmateriaal, hebben we de volgende tips voor jullie:

 

VOOR EN NA FOTO

Velen van jullie zullen het misschien niet beseffen, maar de -VOOR- foto is net zo belangrijk als de -NA- foto. Er mag geen twijfel bestaan of de persoon op de foto’s dezelfde is. Maak de -VOOR- en -NA-foto op precies dezelfde manier. Op dezelfde plek en met het hoofd in dezelfde houding, probeer op beide foto’s dezelfde afstand tot het model aan te houden (zo voorkom je dat het lijkt, dat iemand op de -NA-foto langer haar heeft, dit is een veelvoorkomend kritiekpunt op social media). Let ook op de kleding van je klant. Als je klant op de -VOOR- foto een jurk draagt, zorg er dan voor dat dit op de -NA- foto dezelfde jurk is. Dit zorgt voor een meer transparante uitstraling. Kapmantels zijn onmisbaar in de salon, maar dragen niet bij aan een fashionable look. Vergeet de kapmantel voor het fotograferen niet af te doen (zowel bij de -VOOR- als de -NA- foto).

BELICHTING

Probeer je klant in het beste licht te fotograferen. Of het nou binnen of buiten de salon is, belichting maakt of kraakt je foto. Soms kan het haar binnen warmer of juist assiger lijken dan dat het echt is, maak dus meer foto’s zodat je uit verschillende opties kunt kiezen. De foto moet zo duidelijk en nauwkeurig mogelijk zijn. Zoek een plek waar je werk het beste naar voren komt (sommige salons hebben speciaal een lichte muur gemaakt om hun klanten te fotograferen). Mocht je ’s avonds willen fotograferen denk er dan eens over om een ringflitser aan te schaffen!

 

LOCATIE

Een fantastische haarfoto gaat over haar en haar alleen. Een egale achtergrond of achtergrond met textuur werkt het best. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk producten, föhns of andere dingen te zien zijn. Dit haalt alleen maar de focus weg van het belangrijkste, namelijk jouw prachtige werk! Maak je foto’s met een spiegelreflexcamera? Zet dan je camera op de portret stand. Je camera zorgt ervoor dat degene die gefotografeerd wordt scherp afgebeeld wordt en de achtergrond wazig wegvalt. Zoom zoveel mogelijk in, dan versterk je dit effect nog meer.

SCHERPTE

Het lijkt logisch maar het is soms het enige wat tussen een gewone en een fantastische haarfoto instaat. Zorg ervoor dat je foto’s scherp zijn!
We weten allemaal dat een dag in de salon hectisch kan zijn als je van de ene naar de andere klant vliegt, maar bedenk wel; met iedere klant heb je een mogelijkheid om je werk te laten zien. Na een uur of drie werken aan een kapsel wil je niet dat de foto vaag is! Die extra paar minuten zijn een prachtige, scherpe foto echt wel waard!

 

MODEL

Veel meer klanten zijn bereid mee te werken aan een metamorfose als ze onherkenbaar op de foto mogen. Fotografeer klanten bij voorkeur aan de achterkant of zijkant. Je hoeft als iemand niet herkenbaar is ook niet om toestemming te vragen om het bericht op social media te plaatsen. Het gaat ten slotte om jouw werk! Niets is vervelender dan een klant die zichzelf op Instagram of Facebook tegenkomt via jouw post en daar achteraf niet van gediend is.